Tuesday, February 19, 2013
4 komen

Install Ubuntu melalui Windows

10:22 PM

Ubuntu merupakan Operating System lengkap berasaskan LINUX yang sangat popular dikalangan komuniti sumber terbuka. Ia merupakan OS yang sangat sesuai digunakan pada personal computing device seperti notebook, desktop, smartphone dan tablet. Namun, bila nampak perkataan "LINUX", terus terbayang di kepala akan tanggapan-tanggapan seperti "susahnya nak pasang".."hackers je tahu".."ape?? linux?? err..kejap yer, nak call +Aisamuddin Akram dulu" dll.

Proses pemasangan Ubuntu tanpa mengganggu OS Windows yang sedia ada merupakan proses yang agak memeningkan bagi sesetengah pihak suatu masa dahulu. Perlu download bla2...masukkan GRUB...boot..bla2..boring..zzz. Namun, perkembangan teknologi hari ini telah memudahkan proses-proses tersebut. Pemasangan Ubuntu telah menjadi semudah memasang software di dalam Windows. (Baby Shafiq +The Comic Geek pun boleh buat). Berikut adalah cara-caranya.

Cara pemasangan Ubuntu melalui Windows:-

sumber: ubuntu.com
  • Sebelum klik Install, pastikan peranti anda sudah disambungkan dengan Internet.
  • Klik Install. Proses memuat turun dan pemasangan bermula. Ketika proses memuat turun ubuntu dilakukan, secara default wubi akan memilih installer 64 bit bagi peranti yang berasaskan sistem 64 bit.
  • Reboot / Restart - Selesai. Ucaplah Alhamdulillah =) 
Kalau tiada sambungan internet, ada cara lain boleh digunakan bersama wubi yang akan saya tulis dalam entri blog yang akan datang.


4 komen:

  1. t.kasih. dah lama nak cuba ubuntu tapi x berani.

    ReplyDelete
  2. wubi kadang2 bg efek problem sikit kat windows.. huhu ~
    sbb tu x berani dah guna wubi..
    install je terus drpd thumbdrive..
    kalau nk usha2 ubuntu dari windows, pakai VirtualBox je ~~ :3

    ReplyDelete
  3. Kalau install guna wubi (standalone) boleh jadi bermasalah bila terlalu byk internet connection error ---> corrupted ISO. Tapi kalau guna wubi yang sedia ada dalam DVD Official dr Ubuntu, sepatutnya tiada masalah.


    VirtualBox pun alternatif yang bagus.

    ReplyDelete

 
Toggle Footer
Top